Praca Zdalna: 5 Genialnych Narzędzi Produktywności

Praca Zdalna: 5 Fantastycznych Narzędzi Produktywności

Jeszcze kilka miesięcy temu nie spodziewałbym się tego, że moje życie obróci się o 180 stopni… Wszystko zmieniło się w momencie, w którym zacząłem prowadzić bloga.

Po prawie trzech latach w końcu mogłem porzucić pracę jako doradca klienta w banku i zająć się czymś, co naprawdę sprawia mi przyjemność – marketingiem oraz copywritingiem. To temat na zupełnie inny wpis, dlatego, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to obowiązkowo sprawdź stronę „O mnie”.

Był to dla mnie bardzo ekscytujący moment, ponieważ otworzyły się przede mną nowe możliwości, które mogła zapewnić mi praca zdalna. Na początku ciężko było mi uwierzyć w to, że nagle nie będę musiał dojeżdżać do pracy. Że czas i miejsce wykonywanej pracy nie będą dla mnie już żadnym ograniczeniem.

Czułem Się Kompletnie Zagubiony…

Praca zdalna wiązała się jednak z czymś, o czym na początku w ogóle nie miałem pojęcia…. W dużym skrócie można powiedzieć, że musiałem nauczyć się pracy od nowa. Tak dobrze przeczytałeś – musiałem całkowicie przeorganizować swój dzień i nauczyć się pracować inaczej.

Jakie nowe wyzwania stworzyła przede mną praca zdalna?

Na początku czułem się zagubiony, a moja produktywność drastycznie spadła, co przekładało się na kiepskie wyniki w pracy. Nie miałem zielonego pojęcia, co mogę zrobić, aby to zmienić… Nie znałem praktycznie żadnych przydatnych narzędzi, które mógłbym wykorzystać i które realnie mogłyby mi jakoś pomóc.

Być może sam musisz lub będziesz musiał zmierzyć się z podobnym problemem do tego, który dopadł mnie jakiś czas temu. Doskonale wiem, co możesz teraz przeżywać – w Twojej głowie pojawia się sporo pytań, na które nie potrafisz znaleźć odpowiedzi. Zaczynasz się zastanawiać:

Czy praca zdalna jest dla mnie?

Z jakich sprawdzonych metod, technik mogę skorzystać?

Jak mogę coś zmienić, nie wydając mnóstwa pieniędzy czy nie wprowadzając drastycznych zmian w życiu?

Mam dla Ciebie fantastyczną wiadomość – przez ostatnie kilka miesięcy miałem okazję przetestować wiele narzędzi i technik, które pomogły mi uporać się z powyższym problemem. Dlatego dzisiaj doskonale wiem, co tak naprawdę działa, a co nie i chcę się tym z Tobą podzielić.

Sposoby, które znajdziesz w tym wpisie nie tylko świetnie sprawdzą w przypadku pracy zdalnej, ale znajdą również zastosowanie przy pobocznych projektach, czy podczas wykonywania codziennych obowiązków.

Oto 5 Genialnych Narzędzi Produktywności Do Zastosowania w Pracy Zdalnej:

1. Osiągaj Więcej Rezultatów Robiąc Mniej

Znasz to uczucie, kiedy do wykonania masz kilkanaście zadań, ale nie masz pojęcia, za które powinieneś zabrać się jako pierwsze?

Robisz kolejno jedną rzecz za drugą, a pomimo tego nie dostrzegasz żadnych efektów. Najprawdopodobniej wynika to z błędnie nadanych priorytetów dla poszczególnych zadań.

W takim przypadku warto wykorzystać jedno z najbardziej przydatnych i skutecznych narzędzi do zarządzania sobą w czasie i życiem – zasady Pareto.

Zasada Pareto mówi o tym, że 20 procent wykonywanych przez Ciebie zadań będzie źródłem 80 procent Twoich wyników.

Ja, Ty, czy każdy inny człowiek mamy określoną pulę zadań, które musimy wykonać w ciągu dnia. Wykonanie każdego z nich, w większości przypadków może zabierać bardzo zbliżoną lub taką samą ilość czasu. Natomiast jedno lub dwa zadania przekraczają kilkunastokrotnie wartość każdego z pozostałych. 

Poświęć trochę swojego czasu i zlokalizuj swoje 20%. Tutaj mała podpowiedź: zazwyczaj są to te zadania, których najbardziej nie chce nam się robić.

Więcej ciekawych infografik znajdziesz na moim Instagramie

2. Łączenie Podobnych Zadań – Klucz Do Bycia Mega Produktywnym

Jedną z największych przeszkód, z którą musiałem się zmierzyć na początku mojej przygody z pracą zdalną był przeklęty multitasking… Ogromnym wyzwaniem okazało się wykonywanie kilku różnego rodzaju zadań w krótkich odstępach czasu.

Praca Zdalna - Multitasking

Musisz wiedzieć, że nasz mózg nie jest zaadaptowany do wykonywania kilku czynności jednocześnie. Aby skupić się na danym zadaniu, w pierwszej kolejności musi się do niego przystosować. 

Za każdym razem, kiedy odrywasz się od swojego aktualnego zajęcia, aby skupić się na czymś innym, tracisz płynność. A żeby ją odzyskać, musisz poświęcić sporo czasu (znacznie więcej niż Ci się wydaje)…

Czytając książkę Todda Henry’ego „Kreatywność na zawołanie” natrafiłem się na rozwiązanie, które okazało się niesamowicie skuteczne – metodę łączenia podobnych zadań.

Całość polega na zbieraniu zadań z jednej, podobnej kategorii i wykonywaniu ich po kolei. Kiedy połączysz ze sobą podobne rodzaje zadań w bloki czasowe, zaoszczędzisz sporo czasu i uwagi, którą straciłbyś na dostosowanie mózgu do innego rodzaju zadania.

Prosty przykład: jeśli tworzysz treści na social media np. Instagrama, możesz zaplanować i przygotować posty na cały tydzień, w jeden konkretny dzień.

3. Czujesz Się Przytłoczony? Mam Rozwiązanie!

Pewnie bardzo dobrze znasz to uczucie, kiedy rano dzwoni budzik… a Ty najchętniej zostałbyś cały dzień w łóżku, ponieważ zdajesz sobie sprawę z natłoku obowiązków i rzeczy, które masz dziś do zrobienia. Powoli zaczynasz czuć się przytłoczony.

W Twojej głowie zaczynają się kłębić rozmaite myśli. Zaczynasz wątpić w to, że uda Ci się wszystko ogarnąć, pomimo tego, że do wieczora pozostało jeszcze dużo czasu. Czujesz się tak, jakbyś za chwilę miał do przebiegnięcia cały maraton, bez żadnego przygotowania i przerwy.

Powyższa sytuacja może wynikać z braku samodyscypliny, czy odpowiednich umiejętności zarządzania sobą w czasie, ale spokojnie! W takim przypadku bardzo pomocna może okazać się technika pomodoro.

Dzięki zastosowaniu powyższej metody czas stanie się Twoim sprzymierzeńcem, przestaniesz być podatny na różnego rodzaju rozpraszacze, czy unikniesz uczucia przepracowania i wypalenia. 

Nazwa tej techniki wywodzi się od kuchennego czasomierza w kształcie… pomidora (szok). 

Założenie jest bardzo proste – musisz skoncentrować całą swoją uwagę na danym zadaniu przez pełne 25 minut. W tym celu musisz pozbyć się wszelkich rozpraszaczy, które mogłyby przerwać Twój cykl pracy. 

Krótka instrukcja, jak skorzystać z powyższej metody (krok po kroku):

  1. Przygotuj swój czasomierz – może to być dowolne urządzenie, które odlicza czas (osobiście korzystam z aplikacji Focus-To-Do).
  2. Stwórz listę projektów lub zadań, które chcesz zrealizować.
  3. Pozbądź się wszystkich rozpraszaczy.
  4. Ustaw timer na 25 minut.
  5. Zacznij pracę (polecam zostawić timer w zasięgu wzroku, tak abyś wiedział, ile zostało Ci do końca).
  6. Po jednym pełnym cyklu pracy (25 minut) zrób sobie przerwę trwającą maksymalnie 5 minut.
  7. Rozpocznij kolejny cykl.
  8. Po 4 “pomodorze” zrób sobie dłuższą przerwę 20-30 minut.

Jak widzisz technika pomodoro jest bardzo prosta we wdrożeniu i nie wymaga praktycznie żadnych nakładów finansowych. Powyższa technika sprawdzi się świetnie w przypadku pracy zdalnej i nie tylko! Wzrost produktywności i chęci do pracy GWARANTOWANY!

4. Zadbaj o Odpowiednie Skupienie Podczas Pracy Zdalnej

Jeśli tak jak ja kochasz słuchać muzyki, ale rozprasza Cię podczas pracy zdalnej, to mam rozwiązanie idealne dla Ciebie. Ostatnio wpadłem na turbo ciekawe znalezisko – narzędzie Brain.fm.

Brain.fm to aplikacja pełna muzyki, która jest idealnie dopasowana dla… Twojego mózgu. Cała idea polega na stymulacji mózgu dźwiękiem. Prawda, że proste?

Aplikacja jest bardzo intuicyjna i prosta w obsłudze. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać interesujący Cię moduł (Koncentracja, Relaks, Sen) i ustalić czas trwania sesji.

Twórcy Brain.fm informują, że pozytywne efekty dostrzeżesz już po 15 minutach korzystania z aplikacji.

5. Niesamowicie Skuteczna Metoda Zarządzania Czasem

Czy kiedykolwiek w ciągu dnia zdarzyło Ci się myśleć o prostych czynnościach, których wykonanie zajęłoby Ci dosłownie kilka minut?

Wysłać maila do klienta teraz, czy później? Pościelić w końcu to łóżko? Zrobić pranie?

Zamiast skupić się na robieniu, zacząłeś rozmyślać o tym, kiedy w ciągu dnia znajdziesz czas, aby daną czynność wykonać. Ostatecznie myślenie zajęło Ci zdecydowanie więcej czasu niż zajęłoby Ci jej wykonanie.

Tego typu zadania mają tendencję do gromadzenia się w duże grupy. Są również generatorem niepotrzebnego stresu i uczucia przytłoczenia. Musisz wiedzieć, że stres ma negatywny wpływ na Twoją produktywność.

W takich przypadkach świetnie sprawdzi się metoda 2 minut.

Bardzo prosta we wdrożeniu i niesamowicie skuteczna metoda zarządzania sobą w czasie.
Została przedstawiona przez światowej rangi autorytet w dziedzinie efektywności- Davida Allena w jego książce „Getting Things Done”:

Jeśli czynność, którą chcesz wykonać zajmie Ci 2 minuty lub mniej, zrób ją od razu. 

Zasada ta pozwoli Ci znacząco skrócić i uprościć proces podejmowania decyzji, dzięki czemu zaoszczędzisz mnóstwo swojej energii, którą będziesz mógł wykorzystać na inne działania.

Podobało Ci Się i Chcesz Więcej?

Chciałbyś zaoszczędzić mnóstwo swojego czasu i otrzymywać jeszcze więcej przydatnych oraz wartościowych informacji?

Zapisz się do mojego newslettera (kliknij) i ciesz się nowiutkim, pachnącym mailem, wysyłanym 1 raz w tygodniu – w każdy wtorek o 17:00.

Znajdziesz tam najciekawsze znaleziska – artykuły, podcasty, materiały wideo, przydatne narzędzia. Wszystko to, co pozwoli Ci być jeszcze bardziej skutecznym i efektywnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *