Robert 08.04.2021 0

Czym Jest Biohacking? - Michał Undra Odpowiada

Mamy to szczęście, że w dzisiejszych czasach żyjemy dłużej i lepiej niż kiedykolwiek wcześniej w dziejach ludzkości.

Mamy to szczęście, że w dzisiejszych czasach żyjemy dłużej i lepiej niż kiedykolwiek wcześniej w dziejach ludzkości.

Ogromny postęp nauki oraz technologii przełożyły się bezpośrednio na wzrost poziomu opieki zdrowotnej. Dzięki czemu ludzkość poradziła sobie z wieloma rodzajami chorób, a średnia długość życia znacznie się wydłużyła. Dawniej długość życia w dużej mierze była kwestią przypadku. Dzisiaj jest skutkiem podejmowania wielu celowych działań i świadomych wyborów.

Kojarzysz fantastyczny film „Limitless” z Bradleyem Cooperem w roli głównej? Bohater po zażyciu tabletki odkrywa w sobie nadludzkie możliwości interpersonalne. Znacząco zwiększa się poziom jego produktywności, dzięki czemu robi spore postępy w pisaniu książki. Następnie gromadzi majątek, inwestując pieniądze na giełdzie.

Pewnie zastanawiasz się, co by było, gdyby dało się tak w prawdziwym życiu? Odpowiedzią jest biohacking. Chcąc jak najlepiej przedstawić Ci niniejsze zagadnienie, zaprosiłem i zapytałem o to prawdziwego eksperta – Michała Undrę.

Kim jest Michał?

Obrazek przedstawiający eksperta od biohackingu - Michała Undrę

Strona Michała | Facebook | Instagram | YouTube

Michał od wielu lat zajmuje się dietetyką, dietoterapią oraz medycyną funkcjonalną. Pomaga swoim klientom zadbać o zdrowie, sylwetkę i podnieść jakość ich życia. Jest również ekspertem w dziedzinie biohackingu, z którego szkolenia prowadzi w całej Polsce.

Czego dowiesz się z niniejszego wywiadu?

→ Czym jest biohacking?

→ Co składa się na biohacking?

→ Jakie korzyści wynikają ze stosowania biohackingu?

→ W jaki sposób rozpocząć swoją „przygodę” z biohackingiem?

→ Kilka prostych przykładów biohackingu, które można wdrożyć w swoim życiu.

Robert Szewczyk: Cześć Michał, bardzo się cieszę, że mogę Cię gościć na moim blogu. Wielokrotnie słuchałem Twojego podcastu. Czym według Ciebie jest i na czym polega biohacking?

Michał Undra: Cześć Robert, mi również jest bardzo miło! Biohacking to bezpieczne metody poprawiania zdrowia, samopoczucia, a przede wszystkim pracy mózgu. Kluczowe jest to, że biohacking powinien być bezpieczny oraz skuteczny. Odpowiednio wprowadzony biohacking będzie dobrze wpływał na nasze samopoczucie, pracę mózgu, ale także parametry zdrowotne (np. wyniki badań).


Robert: Co składa się na biohacking?

Michał: Biohacking zawiera w sobie mnóstwo elementów, jednak podstawą są:

  • sen i rytm domowy;
  • metody redukcji stresu;
  • aktywność fizyczna;
  • odżywianie;
  • ekspozycja na ciepło i zimno;
  • suplementacja.

Każdy z tych podstawowych elementów jest na tyle szeroki, że praktycznie sam w sobie jest oddzielną dziedziną nauki. W biohackingu łączymy te oraz inne, bardziej zaawansowane metody w celu optymalizacji zdrowia.

Podstawą biohackingu jest:

  • sen w odpowiedniej ilości i odpowiedniej jakości, do tego zdrowy, regularny rytm dobowy + odpowiednie wykorzystanie światła;
  • regularne wprowadzanie metod redukcji stresu, jak medytacja (moja ulubiona), yoga, kontakt z naturą czy inne;
  • regularna aktywność fizyczna: 10,000 kroków dziennie, przerwy w pracy w pozycji siedzącej, dbanie o ciało + odpowiednio dobrane treningi;
  • odżywianie dopasowane do naszego stylu życia, aktywności: na pewno podstawą jest dieta przeciwzapalna o odpowiedniej kaloryczności, jednak nie ma jednej, konkretnej diety biohackera;
  • wystawianie się na ciepło (np. sauna) latem, na zimno (morsowanie) zimą, do tego np. zimne prysznice;
  • odpowiednio dobrana suplementacja: pod kątem zdrowotnym, jak i poprawy pracy mózgu (nootropiki).

Robert: Wow! Nie sądziłem, że biohacking to aż tak rozległy temat. Jakie są jego korzyści? Czy dzięki niemu możemy stać się jeszcze bardziej Skuteczni i Efektywni?

Michał: Biohacking to tak naprawdę największe podstawy zdrowia. Odpowiedni sen i rytm dobowy pomoże każdemu na WSZYSTKO. Obecnie mnóstwo badań naukowych potwierdza, jak ważny jest dla nas sen i na jak wiele aspektów życiowych wpływa:

  • na pracę mózgu, nastrój, pamięć, koncentrację;
  • na masę ciała – zarówno odchudzanie, chęć na niezdrowe jedzenie, jak i budowanie masy mięśniowej;
  • na wyniki badań, szczególnie hormonalne.

A to tylko jeden z aspektów biohackingu. Jeżeli dołączymy do tego redukcję stresu, aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie czy suplementację – będziemy czuć się lepiej, będziemy zdrowsi, bardziej skuteczni i efektywni.

Tak naprawdę biohacking to podstawa bycia skutecznym i efektywnym – wszelkie inne aspekty jak np. regularność, dyscyplina itd. – zaczynają się od biohackingu.

Tak naprawdę biohacking to podstawa bycia skutecznym i efektywnym – wszelkie inne aspekty jak np. regularność, dyscyplina itd. – zaczynają się od biohackingu.

MICHAŁ UNDRA

Robert: Jak Twoim zdaniem rozpocząć swoją przygodę z biohackingiem?

Michał: Zawsze najlepiej jest zacząć od tego, co przynosi największe korzyści, a przeważnie jest to sen i rytm dobowy. Zadbanie o:

  • regularne godziny snu;
  • 7-9 godzin snu na dobę;
  • przewietrzenie sypialni, utrzymywanie niższej temperatury i ciemności w sypialni;
  • przed snem wprowadzanie rutyny relaksacyjnej;
  • być może wprowadzenie drzemek;
  • blokowanie niebieskiego światła (najlepiej przez okulary pomarańczowe);
  • wprowadzanie porannej rutyny, ekspozycja na światło z rana.

Dla większości osób zrobi ogromną różnicę. Dla kogoś, kto bardzo mało się rusza – na samopoczucie najbardziej wpłynie wprowadzenie 10,000 kroków dziennie, a u innej osoby będzie to ograniczenie przetworzonej żywności, także warto dostosować zmiany w swoim stylu życia do tego, co sprawia nam największe problemy. Jednak w zdecydowanej większości będzie to właśnie sen i rytm dobowy.


Robert: Chciałbym, abyś przedstawił kilka prostych przykładów biohackingu, które możemy zastosować na początku naszej „przygody”.

Michał: Jasne, oto kilka z nich:

  • okulary blokujące niebieskie światło przed snem;
  • codzienna medytacja (nawet 5 minut rano);
  • przerwy w pracy co minimum godzinę: najlepiej na krótki spacer lub jakąkolwiek inną aktywność;
  • coffee nap: czyli wypicie kawy PRZED drzemką, która trwa nie dłużej niż 30 minut;
  • zimne prysznice z rana.

Robert: Michał, bardzo Ci dziękuję za Twój czas i wywiad. Chciałbym, abyś podzielił się jakąś myślą, radą dla naszych czytelników, którą chciałbyś zwieńczyć i podsumować naszą rozmowę.

Michał: Również bardzo Ci dziękuję, oczywiście: „Biohacking polega na optymalizacji siebie. Dlatego też wiele rzeczy trzeba przetestować na sobie, by osiągnąć najlepsze efekty. Dlatego testuj różne metody snu, redukcji stresu, odżywiania, jak i suplementacji – wtedy będziesz wiedzieć, co działa na Ciebie„. 

Słowa Michała Undry podsumowujące wywiad: Biohacking polega na optymalizacji siebie. Dlatego też wiele rzeczy trzeba przetestować na sobie, by osiągnąć najlepsze efekty. Dlatego testuj różne metody snu, redukcji stresu, odżywiania, jak i suplementacji - wtedy będziesz wiedzieć, co działa na Ciebie.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat biohackingu, a tym samym poprawić jakość swojego życia, to razem z Michałem przygotowaliśmy dla Ciebie niespodziankę!

Zapisz się do listy biohackingowej Michała (kliknij) i pobierz darmowego e-booka na temat snu i rytmu dobowego. Co więcej, co dwa tygodnie otrzymasz maila przepełnionego najświeższymi nowinkami o biohackingu.

Robert Szewczyk image

Robert Szewczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To też może Cię zainteresować

10 Świetnych Narzędzi, Bez Których Nie Wyobrażam Sobie Pracy

10 Świetnych Narzędzi, Bez Których Nie Wyobrażam Sobie Pracy

Jakiś czas temu zdecydowałem się uruchomić swojego bloga i porzucić pracę jako doradca klienta w banku. Wiązało się to z tym, że musiałem całkowicie się przebranżowić i nauczyć się pracy od nowa.

Robert 06.09.2021 2
Przejdź do artykułu
Tim Grover - Lekcje Wygrywania Od Trenera Legend

Tim Grover - Lekcje Wygrywania Od Trenera Legend

Dla większości osób wygrana jest czymś, co kojarzy się z sukcesem, chwałą, euforią, czy satysfakcją. Jednak najwięksi wymiatacze ze świata sportu czy biznesu uważają ją za nieludzką, trudną, brutalną, bezwzględna czy bezlitosną.

Robert 02.08.2021 8
Przejdź do artykułu
Robert Szewczyk photo

Pobierz darmowego ebooka!

5 niezbędnych taktyk, dzięki którym pracując krócej, osiągniesz więcej

Pobieram